Tuesday, October 25, 2016

Währungsrechner adalah haram

Seperti Yang Telah diajar oleh Junjungan Mulia Rasulullah SAW, sembilan pro Sepuluh rezeki itu datangnya Dari perniagaan. Forex merupakan satu daripada Cabang perniagaan Yang boleh diceburi dan yakinlah perniagaan forex ini adalah HALAL Namun begitu ada beberapa syarat Yang Perlu dipatuhi oleh TRADER Supaya tidak terjerumus dalam perniagaan RIBA. SYARAT-SYARAT FOREX YANG DIBENARKAN Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut garis panduan Yang dikeluarkan Dari Hadithen Nabi Yang sohih. Iaitu: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi Telah menyebut garis panduan Yang mesti dipatuhi iaitu. Ditukar (serah dan terima) dalam waktu yang sama ia erbärmlich dalam hadis sebagai yadan bi yadin. Dalam bahasa Inggerisnya adalah auf der Stelle. Ia datang dari hadis:. . . . . . 1611. . 1611. Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). Perak dengan Perak, gandum dengan gandum, Tamar dengan Tamar, Garam dengan Garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar Secara Terus (Pada satu masa) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu sebagaimana Yang disukai (Riwayat Muslim, kein 4039 keine Hadith 11/9). FOREX dalam matawang yang tidak menjaga syarat ini akan menjadi Riba Nasiah. Ini kerana kebanyakan FOREX Yang dijalankan oleh institusi Konvensional adalah 8216Forward FOREX atau Forex Yang menggunakan 8216Value vorwärts (nilai masa hadapan) Yang mempunyai tergolong dalam Riba Nasiah. Forex Yang menggunakan nilai 8216Forward ini sememangnya diketahui Mampu menghasilkan Untung Yang Lebih berbanding Stelle dalam kebanyakan keadaan jika tepat penggunaannya. Mestilah terdapat serah terima atau disebut qabadh dalam Islam Secara Benar hakiki atau hukmi Pada Waktu Yang Sama. Sila tonton video klip ceramah Ust. Hj. Zaharuddin Hj. Abd. Rahman mengenai hukum forex. Sebelum ini persoalan Membranen hukum Forex haram atau halal acapkali menjadi perdebatan als persoalan dikalangan apa yang boleh kami istilahkan sebagai 8220kaki forex8221. Dan tahun Lepas pun JAKIM Telah menganjurkan Muzakarah Ahli-Ahli Majlis Penasihat Syariah Institusi Kewangan bagi membincangkan perkara-perkara seperti: Kefahaman Umum Terhadap Perdagangan Mata Wang (Forex) dan Kedudukannya Dalam Syarak Perdagangan Mata Wang (Forex) dan Pandangan Syarak Mengenai Pegendaliannya Perdagangan Mata Wang (Forex) Kedudukannya Dalam Undang-Undang dan Kesannya ke atas Ekonomi Dan hasil daripada muzakarah tersebut terdapat beberapa rumusan dan kesimpulan yang Telah dicapai antaranya ialah: Jual beli matawang diharuskan oleh syarak, namun Perlu mematuhi dawabit tertentu selain menggelakkan unsur-unsur-unsur syibh riba , tipu Daya, Judi, qabd yang tidak jelas dan gharar dalam Operasi Spot Forex Secara individu melalui Plattform elektronik. Operasi Spot Forex ini juga didapati tidak SAH Dari sisi Undang-Undang Kerajaan Malaysia Walaubagaimanapun, semalam satu ketetapan Telah dibuat oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan mengenai Forex. Hukum Forex kaufen. Haram atau Halal Kota Bahru: memutuskan UMAT Islam haram mengamalkan sistem perniagaan pertukaran wang Asing Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan. Pengerusi Jawatankuasa itu, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana perniagaan Yang dilakukan melalui pertukaran wang Asing (forex) seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan UMAT Islam. 8220Hasil kajian Jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan Yang membabitkan pertukaran wang Asing membabitkan spekulasi mata Wang Dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam.8221 8220Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa UMAT Islam diharamkan daripada mengamalkan sistem perniagaan cara demikian, 8221 Katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini hari ini. Abdul Shukor berkata, banyak isu Yang meragukan mengenai perniagaan pertukaran wang Asing, oleh itu UMAT Islam tidak Perlu menceburkan Diri, tambahan pula kegiatan itu membabitkan penggunaan Internet di kalangan individu Yang menyebabkan Untung Rugi tidak menentu. 8220Lain-gelegen jenis perniagaan pertukaran wang Asing, seperti melalui pengurup wang atau Dari Bank ke Bank dibenarkan. kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau Untung Rugi Yang tidak menentu, 8221 Katanya. Beliau berkata, keputusan gelegen Yang Türüt dicapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan UMAT Islam membuat pelaburan atau membuat simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium-Yang dikendalikan Bank Simpanan Nasional (BSN). Katanya, keputusan itu dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat Yang disampaikan oleh pihak Straf Syariah Bank Negara Pada muzakarah itu. 8220Pada mulanya, kita meragui tentang kaedah pelaksaaan abschöpfen itu tetapi kita berpuas hati selepas sistem perniagaan Skim itu ditukar konsep Islam iaitu Mudharabah, 8221 Katanya. 8211 BERNAMA Dahulu Secara faktanya antara Sebab ekonomi Malaysia pernah Jatuh tahun 1997/1998 adalah tindakan kerajaan Malaysia bermain forex Antarabangsa Yang 8220duduk dalam sistem kapitalis8221 sehingga Telah memberikan ruang kepada spekulator George Soros untuk sabotaj ekonomi Malaysia. Bagi kami ketetapan Yang Telah diberikan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan menunjukkan melahirkan pendirian Mereka terhadap Satu-satu kemusykilan untuk dijadikan panduan tambahan kepada UMAT Islam di Malysia hari ini. Dan tindakan Majlis Fatwa meletakan hukum Forex haram itu dibuat setelah Mereka membuat kajian Yang Mendalam dan kajian itu tak bermakna dalam kajian dilakukan Secara tergesa-gesa dan dibuat dalam tempoh sehari dua. Yang berada dalam Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan ini Wortspiel bukannya sebarangan orang. Kalangan ulama dan yang ada pengetahuan tinggi dalam ilmu agama. 8220Adakah kita mahu Terus menunggu jawapan Yang kita ingini barulah kita Akan terima amp berpuas hati dengan ketetapan daripada kalangan Yang pengetahuan tinggi dalam Agama terutamanya melibatkan hukum8221 Cuma kalau Boleh selepas ini besarlah harapan kami sendiri Supaya Jawatankuasa Kebangsaan Malaysia jenguklah-jenguklah sistem perbankan di Malaysia hari ini Deutsch - Übersetzung - Linguee als Übersetzung von "malaii" vorschlagen Linguee - Wörterbuch Deutsch - Englisch Andere Leute übersetzten. Kami mahu lihat sendiri apa pendirian Jawatankuasa Kebangsaan Malaysia mengenai soal-soal Yang melibatkan Sara 1Malaysia. kadar faedah Yang dikenakan pihak Bank kepada pelanggannya Selama ini, PTPTN caj pelajarnya dikehendaki bayar balik Lebih Dari Anzahl der Beiträge pinjamannya. Dan mungkin kalangan undeinem sini mahu menambahnya Samada kerajaan nak Ikut atau tidak itu perkara Nombor 2. Yang Penting kami mahu Melihat sendiri ketetapan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan terlebih dahulu. P / S. Apa respon undeinem sebaik Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan menfatwakan hukum Forex haram kenape Mufti cuma keluarkan Fatwa haram Secara terpilih. Banyak Yang Haram. Contohnya Hauptsaham tue Wortspiel haram. Pasal kerugian tak menentu. Urusniaga tertangguh. sume Bank Yang menawarkan simpanan ataupun Secara pinjaman Secara riba juga Patut difatwakan Secara jelas ttg pengharamannya. Kenape mufti selalu mengeluarkan fatwa mengikut keuntungan kerajaan semata-mata. Jikalau kerajaan tidak mendapat keuntungan apa-apa daripada urusniaga tersebut. Maka difatwakan HARAM. manakala urusniaga Yang sudah Terang-terangan mengandungi riba tidak difatwakan sebagai HARAM. Nie ler mufti dunia. Takut hilang jawatan. merujuk Pada Fatwa yg dkeluarkan. forex adalah haram kerana.1.spekulasi.2.intenet individu.3.keuntongan tdak menentu. soalanya..dimana bezanya dngan pasaran saham bskl..tolong jelas kanHukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram Forex (Foreign Exchange) ni adalah sistem jual beli mata wang Asing Yang Mana kita sendiri tahu Akan berubah Dari Semasa ke semasa mengikut kedudukan ekonomi sesebuah negara. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram Sebenarnya aku memang dah agak Pasti Akan ada yang bertanya mengenai hukum dalam FOREX ni dan aku dah kaji benda ni dahulu sebelum aku menceburi dan mempelajari ilmu tentang analisis dalam dunia forex ni. Ini adalah susulan daripada entri aku Yang bertajuk Test forex kali pertama menggunakan akaun Demo tempoh hari. Antara kajian yang aku lakukan adalah meng google hukum mengenai forex dalam islam dan aku dapati kebanyakkannya berkongsi mengenai isi Yang sama iaitu Fatwa Yang oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Yang dikeluarkan sekitar pertengahan tahun lalu dikeluarkan. Hukum Forex kaufen. Haram atau Halal Kota Bahru: memutuskan UMAT Islam haram mengamalkan sistem perniagaan pertukaran wang Asing Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan. Pengerusi Jawatankuasa itu, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana perniagaan Yang dilakukan melalui pertukaran wang Asing (forex) seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan UMAT Islam. 8220Hasil kajian Jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan Yang membabitkan pertukaran wang Asing membabitkan spekulasi mata Wang Dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam.8221 8220Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa UMAT Islam diharamkan daripada mengamalkan sistem perniagaan cara demikian, 8221 Katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini hari ini. Abdul Shukor berkata, banyak isu Yang meragukan mengenai perniagaan pertukaran wang Asing, oleh itu UMAT Islam tidak Perlu menceburkan Diri, tambahan pula kegiatan itu membabitkan penggunaan Internet di kalangan individu Yang menyebabkan Untung Rugi tidak menentu. 8220 Lain-gelegen jenis perniagaan pertukaran wang Asing, seperti melalui pengurup wang atau Dari Bank ke Bank dibenarkan. kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau Untung Rugi Yang tidak menentu, 8221 Katanya. Beliau berkata, keputusan gelegen Yang Türüt dicapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan UMAT Islam membuat pelaburan atau membuat simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium-Yang dikendalikan Bank Simpanan Nasional (BSN). Katanya, keputusan itu dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat Yang disampaikan oleh pihak Straf Syariah Bank Negara Pada muzakarah itu. 8220Pada mulanya, kita meragui tentang kaedah pelaksaaan abschöpfen itu tetapi kita berpuas hati selepas sistem perniagaan Skim itu ditukar konsep Islam iaitu Mudharabah, 8221 Katanya. 8211 BERNAMA Penjelasan Ustaz Hj Zaharuddin Tentang FOREX Kepada Yang masih Kurang jelas, aku harap sangat korang dapat tengok sendiri dahulu dan Dengar penjelasan daripada beliau mengikut hukum FOREX dalam islam. Beliau adalah orang yang mahir dengan sistem forex Yang dijalankan oleh Bank-Bank di seluruh Malaysia dan melabelkan sistem Forex ini ada dua cara. Jom saksikan. Lagi Ulasan daripada Pakar ekonomi islam: Ulasan: Artikel mengenai Fatwa Yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan itu langsung tidak menceritakan tentang sistem forex Yang sebenarnya seperti mana Yang diterangkan oleh Ustaz Zahiruddin. Dalam artikel di atas, zeigen Yang pertama Yang menyebabkan Untung Rugi tidak menentu itu LANGSUNG tidak boleh dipakai kerana dalam perniagaan itu sendiri Mana ada yang Untung setiap masa dan semestinya Untung Rugi itu Pasti ada. Punkt Yang Kedua pula Lain-gelegen jenis perniagaan pertukaran wang Asing, seperti melalui pengurup wang atau Dari Bank ke Bank dibenarkan. Sedar atau tidak, perniagaan pertukaran wang Asing itu sebenarnya adalah sama adalah dengan Forex (Devisen) Yang dilakukan oleh Händler. Cuma perbezaannya ialah cara mata wang itu ditukarkan. Ich seolah-olah membenarkan apa yang baru sahaja diperkatakan salah. Aku sendiri sebenarnya tak berapa suka dengan Informasi Yang dikongsikan dalam Medien massa kat Malaysia ni Sebab kebanyakkannya ditokok tambah untuk kepentingan sendiri sekalipun dalam soal hukum. Punkt Yang ketiga, Yang tak boleh blah, undeinem digalakkan untuk melabur dalam Sijil Simpanan Prämie (SSP) Yang seolah-olah mempromosi orang Ramai untuk menggunakan sistem itu daripada pihak Bank BSN. Yang ini tiada kenne mengena dengan hukum FOREX. Sila abaikan. Aku Lebih Gemar untuk mendapatkan penjelasan kalau berkenaan dengan hukum islam daripada Ustas atau ahli Ulama Yang mempunyai dua perkara: Yang pertama beliau haruslah sangat Arif dalam hukum Hakam Agama Islam. Kedua beliau mempunyai pengalaman dan sememangnya serba tahu tentang sesuatu perkara itu sebelum membuat andaian mengikut hukum syarak. Bukanlah maksudnya aku memandang rendah dengan Fatwa Yang dikeluarkan olehJawatankuasa Fatwa Kebangsaan tetapi alangkah baiknya kalau disertakan dengan fakta Yang sebenar seperti mana Yang diperkatakan oleh Ustaz Zahiruddin dalam Video tersebut. Kepada Yang MiNaT nak belajar FOREX sahaja Belajar teknik mudah ini. Saya dah dapatkan ebook ini dan memang berhasil (KLIK gambar) Secara keseluruhannya, FOREX itu ada halal dan haramnya mengikut keadaan tersebut dan untuk pengetahuan undeinem semua, kebiasaannya Händler FOREX ini hanya mengamalkan Handel mata wang Secara sendiri dengan membuat analisa Yang Mantap sebelum melakukan Handel dan Ini dinamakan Fleckenhandel als bukannya foward Handel. Apa itu Spothandel dan foward Handel ni Jadi apa hukum FOREX Yang sebenarnya Segalanya ada diceritakan dalam Video Selama 7 minit Lebih di atas. Ayat paling aku suka, Jangan Bagi Fatwa Yang allgemeinen, Yang umum. Contoh macam hukum makan ayam. Halal ke tak Mestilah halal. Tapi kalau tak sembelih dengan Kara-Islam Halal ke haram Sama sahaja dengan hukum FOREX ini. ) Fatwa MUI Zehntel Jual Beli Mata Uang (AL-SHARF) Pertanyaan Yang Pasti ditanyakan oleh setiap trader di Indonesien. 1. Apakah Forex Trading Haram 2. Apakah Forex Trading Halal 3. Apakah Forex Trading diperbolehkan dalam Agama Islam 4. Apakah SWAP itu Mari kita Bahas dengan artikel Yang pertama. Devisenhändler Dalam Hukum Islam Dalam bukunya Prof. Drs. Masjfuk Zuhdi Yang berjudul MASAIL FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum Islam, diperoleh bahwa Forex (Perdagangan Valas) diperbolehkan dalam hukum islam. Perdagangan valuta Asing Timbul karena adanya perdagangan barang-barang kebutuhan / komoditi antar Negara Yang bersifat internasional. Perdagangan (Ekspor-Impor) ini tentu memerlukan alat bayar yaitu uang Yang Masing-Masing negara mempunyai ketentuan sendiri dan berbeda satu sama Verschiedenes sesuai dengan penawaran dan permintaan diantara negara-negara tersebut sehingga Timbul PERBANDINGAN nilai MATA uang antar negara. Perbandingan nilai mata uang antar Negara terkumpul dalam Suatu BURSA atau PASAR Yang bersifat internasional dan terikat dalam Suatu kesepakatan bersama Yang Saling menguntungkan. Nilai mata uang Suatu negara dengan negara Verschiedenes ini berubah (berfluktuasi) setiap saat sesuai Volumen permintaan dan penawarannya. Adanya permintaan und penawaran inilah yang menimbulkan transaksi mata uang. Yang secara nyata hanyalah tukar-menukar mata uang yang berbeda nilai. HUKUM ISLAM dalam TRANSAKSI VALAS 1. Ada Ijab-Qobul. --- Gt Ada perjanjian untuk memberi dan menerima Penjual menyerahkan barang dan pembeli membayar Tunai. Ijab-Qobulnya dilakukan dengan lisan, tulisan dan utusan. Pe Mbeli dan penjual mempunyai wewenang Penuh melaksanakan dan melakukan tindakantindakan hukum (dewasa dan berpikiran sehat) 2. Memenuhi syarat Menjadi OBJEK transaksi jual-beli yaitu: Suci barangnya (bukan najis) Dapat dimanfaatkan Dapat diserahterima kan Jelas barang dan harganya Dijual (dibeli) oleh pemiliknya sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya Barang sudah berada ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat muhammad isa, bahwa jual beli saham itu diperbolehkan dalam agama. Jangan kamu membeli ikan dalam Luft, karena sesungguhnya jual beli yang demikian itu mengandung penipuan. (Hadis Ahmad bin Hanbal dan Al Baihaqi Dari Ibnu Masud) Jual beli barang Yang tidak di Tempat transaksi diperbolehkan dengan syarat Harus diterangkan sifatsifatnya atau ciri-cirinya. Kemudian jika barang sesuai dengan keterangan penjual, maka sahah jual belinya. Tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak khiyar, artinya bohne meneruskan atau membatalkan jual belinya. Hal ini sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni Dari Abu Hurairah: Barang Siapa Yang membeli sesuatu Yang ia tidak melihatnya, maka ia berhak khiyar jika ia Telah melihatnya. Jual beli hasil tanam Yang masih terpendam, seperti ketela, Kentang, bawang dan sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena Akan mengalami kesulitan atau kerugian jika Harus mengeluarkan semua hasil tanaman Yang terpendam untuk dijual. Hal ini sesuai dengan kaidah hukum Islam: Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian juga jual beli barang-barang Yang Telah terbungkus / tertutup, seperti makanan kalengan, LPG, dan sebagainya, asalkam diberi Label Yang menerangkan isinya. Vide Sabiq, op. Cit. Hal 135. Mengenai teks kaidah hukum Islam tersebut di atas, vide Al Suyuthi, Al Ashbah wa al Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 hal. 55. JUAL BELI VALUTA Asing DAN SAHAM Yang dimaksud dengan valuta Asing adalah mata uang luar negeri seperi dolar Amerika, poundsterling Inggris, Ringgit Malaysia dan sebagainya. Apabila antara negara terjadi perdagangan internasional maka TIAP negara membutuhkan valuta Asing untuk alat bayar luar negeri Yang dalam dunia perdagangan disebut devisa. Misalnya eksportir Indonesien Akan memperoleh devisa Dari hasil ekspornya, sebaliknya importir Indonesien memerlukan devisa untuk mengimpor Dari luar negeri. Dengan demikian Akan Timbul penawaran dan perminataan di Schleimbeutel valuta Asing. setiap negara berwenang Penuh menetapkan kurs uangnya Masing-Masing (kurs adalah perbandingan nilai uangnya terhadap mata uang Asing) misalnya 1 dolar Amerika Rp. 12.000. Namun kurs uang atau perbandingan nilai Tukar setiap saat bisa berubah-Ubah, tergantung Pada kekuatan ekonomi negara Masing-Masing. Pencatatan kurs uang dan transaksi jual beli valuta Asing diselenggarakan di Bursa Valuta Asing (AWJ Tupanno et al Ekonomi dan Koperasi, Jakarta, Depdikbud 1982 hal 76-77..) Fatwa MUI tentang PERDAGANGAN Valas Fatwa Dewan Syariah Nasional Majelis Ulama Indonesia No: 28 / DSN-MUI / III / 2002 tentang Jual Beli Mata Uang (Al-Sharf) ein. Bahwa dalam sejumlah kegiatan untuk memenuhi berbagai keperluan, seringkali diperlukan transaksi jual-beli mata uang (al-Sharf), baik antar mata uang sejenis maupun antar mata uang berlainan jenis. B. Bahwa dalam urf tijari (Tradisi perdagangan) transaksi jual beli mata uang dikenal beberapa bentuk transaksi Yang Status hukumnya dalam pandangan AJARAN Islam berbeda antara satu bentuk dengan bentuk gelegen. C. Bahwa Agar kegiatan transaksi tersebut dilakukan sesuai dengan AJARAN Islam, DSN memandang Perlu menetapkan Fatwa tentang al-Sharf untuk dijadikan pedoman. 1. Firman Allah, QS. Al-Baqarah2: 275:. Dan Allah Telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba. 2. Hadis Nabi riwayat al-Baihaqi dan Ibn Madscha Dari Abu Said al-Khudri: Rasulullah SAW bersabda, Sesungguhnya jual beli itu hanya Boleh dilakukan atas dasar kerelaan (antara Kedua Belah pihak) (HR albaihaqi dan Ibn Madscha, dan dinilai shahih oleh. Ibnu Hibban). 3. Hadis Nabi Riwayat Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, Nasai, dan Ibn Majah, dengan teks Muslim Dari Ubadah bin Shamit, sah Nabi bersabda: (Juallah) emas dengan Emas, Perak dengan Perak, gandum dengan gandum, syair dengan syair, kurma (Denga-Sara-Harus) sama dan sejenis serta secara tunai. Jika jenisnya berbeda, juallah sekehendakmu jika dilakukan Secara Tunai .. 4. Hadis Nabi riwayat Muslim, Tirmidzi, Nasai, Abu Daud, Ibn Madscha, dan Ahmad, Dari Umar bin Khattab, sah Nabi bersabda: (Jual-beli) emas dengan perak adalah Riba kecuali (dilakukan) secara tunai. 5. Hadis Nabi riwayat Muslim Dari Abu Said al-Khudri, Nabi sah bersabda: Janganlah kamu menjual emas dengan emas kecuali Sama (nilainya) dan janganlah menambahkan sebagian atas sebagian Yang gelegen janganlah menjual perak dengan perak kecuali Sama (nilainya) dan janganlah menambahkan sebagaian atas sebagian yang gelegen dan janganlah menjual emas dan perak tersebut yang tidak Tunai dengan yang Tunai. 6. Hadis Nabi riwayat Moslemische Dari Bara bin Azib und Zaid bin Arqam. Rasulullah sah melarang menjual perak dengan emas Secara piutang (tidak Tunai). 7. Hadis Nabi riwayat Tirmidzi Dari Amr bin Auf: Perjanjian dapat dilakukan di antara Kaum muslimin, kecuali perjanjian Yang mengharamkan Yang halal atau menghalalkan Yang haram dan Kaum muslimin terikat dengan syarat-syarat Mereka kecuali syarat Yang mengharamkan Yang halal atau menghalalkan Yang haram. 8. Ijma. Ulama sepakat (ijma) bahwa akad al-Sharf disyariatkan dengan syarat-syarat tertentu 1. Surat Dari pimpinah Einheit Usaha Syariah Bank BNI-Nr. UUS / 2/878 2. Pendapat peserta Rapat Pleno Dewan Syariah Nasional Pada Hari Kamis, tanggal 14 Muharram 1423H / 28 Maret 2002 Dewan Syariah Nasional Menetapkan. FATWA TENTANG JUAL BELI MATA UANG (AL-SHARF). Pertama. Ketentuan Umum Transaksi jual beli mata uang Pada prinsipnya boleh dengan ketentuan sebagai berikut: 1. Tidak untuk spekulasi (Untung-untungan). 2. Ada kebutuhan transaksi atau untuk berjaga-jaga (simpanan). 3. Apabila transaksi dilakukan terhadap mata uang sejenis maka nilainya Harus sama dan Secara Tunai (at-taqabudh). 4. Apabila berlainan jenis maka harus dilakukan dengan nilai tukar (kurs) yang berlaku pada saat transaksi dan secara tunai. Kedua. Jenis-jenis transaksi Valuta Asing 1. Transaksi SPOT, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valuta Asing untuk penyerahan Pada saat itu (over the counter) atau penyelesaiannya paling Lambat dalam jangka Waktu dua Hari. Hukumnya adalah boleh, karena dianggap Tunai, sedangkan Waktu dua hari dianggap sebagai proses penyelesaian Yang tidak bisa dihindari dan merupakan transaksi internasional. 2. Transaksi FORWARD, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valas Yang nilainya ditetapkan Pada saat Sekarang dan diberlakukan untuk Waktu yang akan datang, antara 2x24 Marmelade sampai dengan satu tahun. Hukumnya adalah haram, karena harga Yang digunakan adalah harga Yang diperjanjikan (muwaadah) dan penyerahannya dilakukan di kemudian hari, padahal harga Pada Waktu penyerahan tersebut belum tentu sama dengan nilai Yang disepakati, kecuali dilakukan dalam bentuk vorwärts Vereinbarung untuk kebutuhan Yang tidak dapat dihindari (lil Hajah) 3. Transaksi SWAP yaitu Suatu Kontrak pembelian atau penjualan valas dengan harga Stelle yang dikombinasikan dengan pembelian antara penjualan valas yang sama dengan harga nach vorn. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi). 4. Transaksi OPTION yaitu Kontrak untuk memperoleh hak dalam rangka membeli atau hak untuk menjual Yang tidak Harus dilakukan atas sejumlah Einheit valuta Asing Pada harga dan jangka Waktu atau tanggal akhir tertentu. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi). Ketiga Fatwa ini berlaku sejak tanggal ditetapkan, dengan ketentuan jika di kemudian hari ternyata terdapat kekeliruan, akan von diubah dan disempurnakan sebagaimana mestinya. Ditetapkan di. Jakarta Tanggal. 14 Muharram 1423 H / 28 Maret 2002 M DEWAN SYARIAH NASIONAL - MAJELIS ULAMA INDONESIADANA Camers pernah denger handelnde forex von afandi kusuma bolak balik jangan ambil sektor nicht riel (nicht im Abspann) Dani Camers hat ein neues Profilbild hochgeladen um Afandi Kusuma oh, jawabannya sudah satu Langkah lagi ke depan Nach oben Dani Camers eine Nachricht über ICQ schicken Afandi Kusuma eine Nachricht über MSN schicken Bolak balik eine Nachricht über Yahoo! schicken 13:20 Dani Camers lah, maksud dri non riel. trus nyerempet haram itu apa om Afandi Kusuma ya den Handel mit Devisen IFU: paling tidak syubhat, kalau tidak mau dibilang haram Dani Camers syubhat iku apa Afandi Kusuma Ausbessern Handel, celana bekas, Motor bekas, Sandale bekas. Syubhat adalah sesuatu hal Yang dirasa Kurang jelas antara halal atau haram Dani Camers syubhat iku apa om kenapa Kurag jelas, bukankah Allah selalu Tegas dan jelas dalam menentukan sebuah perkara om Afandi Kusuma Dari ein-Nu8217man bin Basyir ra berkata: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: 8220Sesungguhnya yang halal itu Gelees dan yang haram itupun Gelees Pula. Diantara kedua macam halitu ada beberapahal yang syubhat (samar-samar). Sebianischen Besar Manusia Tidak Dapat Mengetahui Dengan Jelas apa-apa Yang Subhat itu. Barangsiapa Yang menjaga dirinya Dari perkara syubhat, maka ia Telah melepaskan dirinya Dari melakukan sesuatu Yang mencemarkan Agama serta kehormatannya. Dan barang Siapa Yang Telah Jatuh dalam perkara syubhat, maka bisa-bisa jatuhlah ia dalam keharaman, sebagaimana halnya seseorang penggembala Yang menggembala di sekitar Tempat Yang terlarang, hampir saja ternaknya itu makan Dari Tempat larangan tadi. Ingatlah bahwasannya setiap raja esu memppunyai larangan-larangan. Ingatlah bahwasannya larangan-larangan Allah adalah apa-apa yang diharamkan oleh-Nya8221 (Muttafaq alaih) Dani Camers jujur ​​om, kalau referensi nya Al-Quran sya langsung meng iyakan. itu pun nanti Perlu dibedah asbabun nudzul nya serta teks dan Konteks nya kalau masalah hadist, di dalam Sejarah di ceritakan bhwa Umar bin khatab di massa ke khalifahan nya membakar semua hadist agr Al-Quran yg suci tdk tertukar dengan hadist. Dri situ situ...................................................... Intinya kan mudah. kalau saat kita Nähe dan Untung, Pasti ada yang Rugi karena keuntungan kita itu. begitu kan dalam jual beli forex itu Dani Camers loh, emang halal-haram logika nya se einfach itu ya om Afandi Kusuma ya .. Makanya itu kalau masih Ragout, berarti masuk syubhat sudah mata uang itu riba, jual belinya masuk Judi lagi menurutku haram Ausbessern jual mobil, jual rumah, gitu aja aku barusan jual Luft isi ULANG galon, aku ambilkan Dari depan rumah Dani Camers maaf om, aq mw tanya memang riba itu substansi nya GMN Bank konvensional itu haram gk trus substansi Judi itu GMN memang forex itu Judi yah Afandi Kusuma Fatwa MUI: Transaksi SWAP yaitu Suatu Kontrak pembelian atau penjualan valas dengan harga Stelle yang dikombinasikan dengan pembelian antara penjualan valas yang sama dengan harga nach vorn. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi). 4. Transaksi OPTION yaitu Kontrak untuk memperoleh hak dalam rangka membeli atau hak untuk menjual Yang tidak Harus dilakukan atas sejumlah Einheit valuta Asing Pada harga dan jangka Waktu atau tanggal akhir tertentu. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi). Dani Camers kita beli mangga apakah kita yakin Manis di Mall apakah boleh diincipi spekulasi, kalau memang logika nya se einfach itu Krná di dunia ini gk da sesuatu yg GAK spekulasi meskipun 0,000000001 persen Afandi Kusuma ya tidak apa kalau kamu mengqiaskan seperti itu .. menurutku Jauh beda ok, aku kasih tahu yang boleh (halal) untuk bisa dibandingkan dalam hal valas jual beli valas yang halal adalah dengan syarat Tunai dan di Tempat Dani Camers berarti jual beli Online haram kalau bukan valas boleh kredit dan Afandi Kusuma boleh tidak ditempat Dani camers kalau memakai legika jenengan yg diatas berarti kredit juga haram, kan Swap Afandi Kusuma tidak. beda urusannya. kalau soal karena spekulasi itu, menurut MUI, aku cuma copas saja Dani Camers khan ada proses biaya INAP uang berarti khan Swap om Afandi Kusuma tapi Swap itu bukan yg dibisniskan Dani Camers hehehehe sya Pribadi GAK ​​pernah percaya dengan yg namanya MUI Konteks Indonesien Afandi Kusuma ya tdk masalah .. kalau mnurut saya, kita ambil pendapat orang / badan untuk kita ambil Dalil dan logikanya .. bukan hanya taklit Dani Camers kalau menurut saya kita punya Al-Qran dan Sunna Rasul kita punya logika sehat kita gunakan itu, pendapat ORAG gelegen hnya referen sbgai bahan pertimbangan Afandi Kusuma beli valas boleh dan halal hanya jika kita memang Perlu valuta itu mungkin karena mau perjalanan luar negeri, bayar utk beli barang Dari luar negeri dll. bukan jual beli valas itu Yang dibisniskan. (Ini pendapat Saya) apalagi dalam den Handel mit Devisen kita tahu, bahwa jika kita Untung, Pasti ada yang Rugi karena keutungan kita itu. bener tidak Dani Camers mkasih pendapatnya om Untung Rugi dalam hidup itu sebuah konskwensi, asal gk melanggar prinsip tauhid dan merusak masyarakat scara makroo Afandi Kusuma iya tentu saja. dalam den Handel mit Devisen kita tahu, bahwa jika kita Untung, Pasti ada yang Rugi karena keutungan kita itu. bener tidak Dani Camers tergantung Forex Trading melawan Markt atau melawan Broker krn kalau melawan Markt itu semacam kompetisi keuangan dunia. Allah suka oderag2 yang ber kompetisi dalam kemajuan dunia Afandi Kusuma ok. Aku cuma menyampaikan. kalau tidak mau dibilang haram, Pasti syubhat den Handel mit Devisen itu Dani Camers loh, aq blum pengen berhenti Diskusi om aq gk mw Allah melaknat q mkanya lagi seru2 nya cari kebenaran ini Afandi Kusuma Sori, barusan aku tinggal beli makanan kucing COBA kamu baca Al Quran tentang riba, jual beli boleh, riba tdk boleh banyak orang mengatakan riba sama dengan jual beli masih Dari Quran, sedekah boleh riba tidak boleh. Dari belajar ku, ke berbagai guru mengenai masalah ini. Intinya, sektor, riil, halal, sektor, nicht riil, haram, masihkah, kita, belum, bisa, melihat, kenapa, ekonomi, Amerika, ambruk. yakni Kapitalgewinn (menggelembungnya transaksi sektor nicht riil menyamakan riba dengan jual beli) Afandi Kusuma Orang-orang yang makan (mengambil) riba174 tidak dapat berdiri melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan syaitan lantaran (tekanan) penyakit gila175. Keadaan Mereka Yang demikian itu, adalah disebabkan Mereka berkata (berpendapat), sesungguhnya jual beli itu sama dengan riba, padahal Allah Telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba. Orang-orang yang Telah sampai kepadanya larangan Dari Tuhannya, lalu Terus berhenti (Dari mengambil riba), maka baginya apa yang Telah diambilnya dahulu176 (sebelum datang larangan) dan urusannya (terserah) kepada Allah. Orang yang kembali (mengambil riba), maka orang es ist adalah penghuni-penghuni neraka mereka kekal di dalamnya. Afandi Kusuma (Q: 257). (Berpendapat), sesungguhnya jual beli itu sama dengan Riba, padahal Allah.


No comments:

Post a Comment